دستام

آموزش صنایع دستی کاربردی و فن زندگی

دستام

آموزش صنایع دستی کاربردی و فن زندگی

دستام

همیشه میشه با ایده و کمی فکر چیزای جالبی با دستای خودمون درست کنیم و ازشون لذت ببریم علاوه بر این هزینه زیادی هم نکنیم

چگونه کود برگ درست کنیم؟

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۴ ق.ظ

کود برگ یکی از بهترین و سالم ترین کودهای طبیعی برای گلدن و باغچه است. این کود به راحتی قابل درست کردن است و اگر اینکار توسط خودمان انجام شود نیازی به خرید بسته های کوچک این نوع کود نیست. در این پست قصد داریم روشی کامل و اصولی را جهت تهیه این کود به شما بگوییم.

Related image

تمام برگهایی که روی زمین میریزند توسط اکسیژن تجزیه شده و تبدیل به کود میگردند. اگر علفهای هرز را بکنیم و روی خاک بریزیم پوسیده شده و هنگامی که کرمها آنها را به داخل خاک میبرند تبدیل به کود میشوند.

اما چرا هر نوع گیاه سبزی در زیر خاک به کود تبدیل نمیشود؟

زیرا باکتری ها که مواد سبز را با مصرف کردن آنها میپوشانند در مدت تجزیه به ازت نیاز دارند. هنگامی که شما مواد گیاهی را در زیر خاک میگذارید باکتریها، نیتریتها و نیترات هایی که در خاک وجود دارند جذب این مواد شده تا بتوانند عمل تجزیه را انجام دهند و در مدت انجام این کار به تدریج ازت خاک را کمتر کرده و به سبزیهایی که در سطح زمین سبز شده اند و رشد میکنند لطمه میزنند، اما هنگامی که باکتریها کار خود را تمام کردند از بین میروند و ازت را که به خود جذب کرده بودند آزاد کرده و همه چیز به جای خود برمیگردد.

Image result for Worm Compost bacteria

روش دیگری که مفیدتر میباشد جمع آوری برگهای ریخته شده و گیاهان خشک و بدون مصرف در یک محل و نگهداری آنهاست. با اضافه نمودن ازت، باکتریها سریع تر به کار تجزیه تمام این مواد پرداخته و حرارت زیادی تولید میکنند، که عامل بسیار مهمی است. حرارت محل نگهداری برگها برای تبدیل شدن به کود، باید حدود 65 درجه باشد که این حرارت توسط ازت تامین میشود. این حرارت یکی از عوامل اصلی تولید کود است زیرا بذر علفهای هرز در این حرارت از بین رفته و برگها سریع تر به کود تبدیل میشوند. 

برای تهیه کود میتوانید جعبه ای را که ته نداشته باشد روی خاک قرار دهید و برگها را در ته آن بریزید تا با خاک در تماس باشند، و روی آنها کود حیوانی بریزید که دارای ازت کافی است. سپس روی کود حیوانی را با پلاستیک بپوشانید و مرتبا هم روی کودها آب بریزید، زیرا باکتری ها به نم احتیاجح دارند. به طور کلی لایه به لایه برگ به ارتفاع 30 سانتیمتر و روی آن موادی که داری ازت است مانند کود حیوانی یا استخوان سوخته شده بریزید. حداقل زمان برای تهیه کود 3 ماه است که بهتر است در فصلهایی باشد که بارندگی بیشتر است.

Related image


تا اینجای کار توضیحات بیشتر در مورد باغچه های بزرگ و متوسط بود اما اگر جایی برای درست کردن کود نداریم چه باید کرد؟

Image result for Worm Compost make in bag

تهیه کود برگ در ظرفهای مختلف نیز امکان پذیر است و نیازی به زمین ندارد مثلا میتوان برای این کار از پلاستیک زباله و یا یک سطل بزرگ هم کمک گرفت فقط باید در ته این ظرفها کمی خاک بریزیم و بعد از آن کمی پوشال یا خرده چوب و لایه های بعدی را با برگ و مواد دارای ازت بپوشانیم. درست کردن کود برگ نه تنها در این ظرفها سخت نیست بلکه بسیار راحت تر از زمین است زیرا رطوبت بیشتر حفظ میشود و نیازی به مرطوب کردن ندارند. فقط باید توجه کنیم که درب این ظرفها را با چیزی مثل یک موزاییک سیمانی و یا یک تخته نئوپان ببنیدیم تا اکسیژن برای تجزیه به باکتری ها برسد. حتی میتوان از  درب با دودکش هم کمک گرفت درست مثل شکب زیر:

Image result for Compost  Manure air flow

برای پوشاندن حتی از پارجه هم میتوان استفاده کرد.

اما چه مواد ازت دارند؟ در زیر موادی که راحت پیدا میشود و ازت دارند را معرفی میکنیم:

کودهای حیوانی ائم از کود پرندگان و چهارپایان (ازت کود پرندگان بیشتر است)

برگ چای مصرف شده

دوده

کاه

جلبک

قهوه مصرف شده



درست کردن کود برگ آسان است اما زمان شناسی و جمع آوری برگها نقش مهمی در درست کردن این نوع کود دارد یک راه بهتر این است که از برگ چمنهایی که کوتاه شده اند استفاده کنیم که همیشه در دسترس هستند.

نکته: اگر در ظرف کود چند کرم خاکی بگذاریم کود بهتری خواهیم داشت چون کرم ها به کود هوادهی میکنند.

Image result for Worm Compost make in bag

نظرات  (۱)

به نظرم بهترین کود خاک زیر درختان در جنگل است
پاسخ:
اسم این خاکی که شما میفرمایید humus هست که میزان محدودی در دنیا وجود داره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تماس با ما