دستام

آموزش صنایع دستی کاربردی و فن زندگی

دستام

آموزش صنایع دستی کاربردی و فن زندگی

دستام

همیشه میشه با ایده و کمی فکر چیزای جالبی با دستای خودمون درست کنیم و ازشون لذت ببریم علاوه بر این هزینه زیادی هم نکنیم

راه هایی برای صرفه جویی در مصرف برق

سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۳۳ ب.ظ

معمولا در تابستان نگرانی از کمبود برق زیاد میشود و بیشتر خاموشی ها در این فصل اتفاق می افتد. اما این نگرانی یا بهتر است بگوییم دغدغه بایستی در طول سال برای ما باشد زیرا با مصرف کمتر انرژی هم کاری اقتصادی انجام داده ایم هم به پاکی محیط زیست و سلامت خود و دیگران اهمیت داده ایم.

در این پست چند راه کار ساده را برای مصرف برق کمتر هم در تابستان هم در فصلهای دیگر به شما عزیزان ارائه میدهیم.

Image result for energy save


وقتی حرف از صرفه جویی در مصرف برق میشود به اولین چیزی که فکر میکنیم روشنایی خانه است. برای روشنایی خانه گزینه های زیادی وجود دارد از بین همه این گزینه ها می توان گفت لامپ های رشته ای حدودا منقرض شده اند و جای خود را به لامپ های کم مصرف و فوق کم مصرف داده اند.

اما در بین لامپهای کم مصرف هم میتوان گفت خوب و خوب تر داریم. 

Image result for energy save


در بین لامپ های کم مصرف لامپی مناسب است که با کم ترین مصرف انرژی بیشترین بازدهی را به ما بدهد. اولین نسل لامپ های کم مصرف که به بازار آمد لامپ های فلورسانت بود که در مقایسه با لامپ های رشته ای بسیار بهتر بود (نه یک سر و گردن بلکه تمام قد) اما مشکل این لامپ ها این است که علاوه بر نور خوبی که به ما میدهند مقداری از انرژی را به گرما تبدیل میکنند  البته لامپ های تولیدی هر شرکتی بنا به تکنولوژی و کیفیت کارایی خود را داشت اما این لامپ ها وقتی زیاد گرم شوند خود نیز آسیب دیده و میسوزند مزیت این لامپها قابل تعمیر بودن آنهاست البته صرفه به آن است که نمونه های بزرگتر و گران تر آنها تعمیر شود.

نسل دیگری از لامپ ها که امروزه فراگیر شده لامپهای LED و COBو... است که این لامپ ها با بیشترین بازدهی در صدر صرفه جوها قرار دارند این لامپ ها نوری بیشتر و حرارتی کمتر تولید میکنند اما تنها عیب این لامپ ها قیمت آنهاست که کمی از لامپها فلورسانت بالاتر است اما این عیب را قبض برق میپوشاند.

با همه این جوانب باید توجه کنیم لامپ در محلی قرار بگیرد که بتواند نور خود را به صورت یکنواخت در بیشترین مساحت پخش کند برای این کار باید لامپ در مرکز و با یک جالامپ و یا لوستر مناسب تکمیل گردد. درست مانند شمعی که در جاشمعی قرار میگیرد.

نکته پایانی در مورد لامپ ها این است که رنگ نور مناسبی برای فصل انتخاب کنید از رنگ های گرم برای فصلهای سرد و بالعکس.

Image result for energy save led


در تابستان بیشترین دغدغه برای مصرف انرژی از کولرها  نشات میگیرد به طور کلی دو نوع کولر گازی و آبی استفاده میشود البته میتوان گروه پکنه ها هم به این لیست اضافه کرد.

در مورد کولرها باید این را مد نظر داشته باشیم که صرفه جویی باید از زمان خرید آغاز شود(نه در مورد هزینه خرید بلکه در مورد مصرف انرژی) همیشه از فروشنده در مورد مصرف برق وسیله ای که میخواهید بخرید سوال کنید یا به برچسب مصرف انرژی محصولات خوب توجه کنید شاید برای خرید کمی بیشتر هزینه کنید وسیله سرمایشی با بادزدهی بالا و مصرف کمتر داشته باشیم همچنین مصرف کمتر انرژی نشانه دقیق بودن ساخت دستگاه است که به منزله کمتر خراب شدن آن است.

Image result for energy save

و اما انتخاب وسیله سرمایشی با توجه به محل زندگی بسیار مهم است مثلا در یک منطقه شرجی کولرهای آبی اصلا کارایی ندارند چون این کولرها با رطوبت دهی به هوا خنک سازی میکنند اما کولرهای گازی با رطوبت گیری این عمل را انجام میدهند. پنکه ها هم با گردش هوا محیط را خنک میکنند اما در محل های بزرگ و بسیار گرم کارایی چندانی ندارند 

نصب کولر نیز بسیار مهم است هر چه محل نصب کولر خنک تر باشد بازدهی بیشتری دارد یعنی باید در سایه باشند. سرویس به موقع و اصولی کولر نیز فاکتور بسیار مهمی است که باید فراموش نشود. برای کولر های آبی کانال کشی بسیار ضروری است و باید سعی شود کوتاه ترین مسیر انتخاب شود.

در مورد کولرهای آبی باید چند نکته مهم را مد نظر قرار دهیم : -برای روشن کردن کولر حتما اول دور تند را بزنیم بعد کولر را روشن کنیم چون با این کار زمان دور گرفتن موتور کمتر شده و انرژی کمتری مصرف میکند در ضمن با این کار طول عمر موتور بالا خواهد رفت. - در شب میتوانید پمپ آب کولر را خاموش کنید زیرا در شب تبخیر کمتر است و با این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی در مصرف آب نیز صرفه جویی کرده اید علاوه بر این ها با این کار از سر درد و بدن درد ناشی از باد کولر جلوگیری کرده اید. - برای بهینه کردن کولر میتوانید از کلید های هوشمند استفاده کنید. - یاتاقان های کولر را هر ماه چک کنید و روغنکاری کنید - همیشه یک راه خروجی برای باد کولر جا بگذارید مثلا پنجره را کمی باز بگذارید با این کار هم هوای خنک تری دارید هم به موتور کولر فشار کمتری وارد میشود.

Image result for ‫کولر آبی یا گازی‬‎


اما همیشه صرفه جویی در مصرف برق به وسایل برقی مربوط نمیشود مثلا میتوانیم با نگهداری چند گلدان در خانه علاوه بر زیبایی هوای مطلوبتری در خانه داشته باشیم دلیل این موضوع تعریق گیاهان است که هوا را خنک میکنند اما نه خیلی خنک بلکه هوای مطلوب برای بدن در ضمن با عمل فتوسنتز اکسیژن خانه نیز بیشتر میشود همین امر باعث کمتر استفاده کردن وسایل برقی خواهد شد.

Image result for apartment plants

در تابستان و زمستان بایستی از پرده های مناسب استفاده کنید بهتر است برای تابستان از پرده های با رنگ روشن اما نه خیلی ضخیم و برای زمستان از پرده های ضخیم و تیره تر استفاده کنید.

Image result for summer curtains

یخچال یکی از وسایلی است که باید مصرف برق آن مورد توجه قرار بگیرد. برای مصرف کمتر یخچال رعایت چند نکته ضروری است: - غذاهای داغ را داخل یخچال نگذاریم چون موتور یخچال مدت زمان بیشتری برای خنک کردن غذاهای داغ کار میکند. - همیشه اطراف یخچال فضایی باشد تا کندانسور یخچال سریع تر خنک شود - دمای داخلی یخچال را در حد معمول پایین بیاورید (برای یخچال 4 درجه سانتیگراد و برای فریزر -17 درجه سانتیگراد). - محل یخچال به گونه ای باشد تا آفتاب مستقیم به آن نتابد. - سعی کنید درب یخچال را کمتر باز کنید.

Image result for refrigerator kitchen

برای وسایل برقی دیگر مثل لباسشویی و ظرف شویی باید دقت کنیم تا از حداکثر ظرفیت آنها استفاده کنیم تا دفعات کمتری آنها را روشن کنیم.

Image result for ‫لباسشویی و ظرفشویی‬‎


و راه آخری که برای صرفه جویی به نظرم میرسد از برق کشیدن وسایل برقی هنگام خاموش بودن آنها است این کار شاید سهم کمی از صرفه جویی در مصرف داشته باشد اما خیلی مهم است.

راه های دیگر نیز حتما وجود دارد که شما مخاطبان میدانید آنها را با ما در میان بگذارید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تماس با ما